LA RÀDIO DE L'INS RIBERA BAIXA - PRIMERES JORNADES SOBRE PRÀCTIQUES EDUCATIVES INNOVADORES AL BAIX LLOBREGAT

Us deixem tot seguit el vídeo sobre la ràdio del nostre centre que vam presentar a les Primeres Jornades sobre Pràctiques Educatives Innovadores al Baix Llobregat. Aquest vídeo il·lustra l'article al voltant del mateix tema que podeu llegir en aquest mateix bloc.

INFORMES, MANUALS I RECURSOS PER LA PDI

INFORMES
La Pissarra Interactiva com a recurs a l'aula
Informe realitzat per Red.es on es fa un recorregut bàsic sobre la Pissarra Interactiva: concepte, tipus de pissarra, beneficis per l'alumnat i pels docents, claus per l'èxit, investigacions sobre la seva repercussió a l'aula, etc.


La Pissarra Digital a l'aula
Informe final d'una investigació sobre l'ús de la PDI coordinada pel professor Pere Marqués, on es detallen les possibilitats didàctiques de les PDI i es presenten alguns exemples pràctics sobre el seu ús educatiu en diferents nivells.


Informe final de l'Iberian Research Project
En aquest informe es mostren les conclusions d'una investigació realitzada per Domingo Gallego i José Dulac (UNED) sobre l'ús de la PDI Smart en una mostra de 10 centres de la Comunitat de Madrid.



TUTORIALS I MANUALS
Manual d'usuari de la Pissarra Interactiva Smart Board
Tutorial que explica de forma senzilla el maneig bàsic de la PDI Smart Board i el software que porta associat, Notebook.


Tutorial de Notebook, el software de la PDI Smart Board
Complet tutorial de Lázaro Caballero sobre el programa Notebook que porta associat la PDI Smart Board.



RECURSOS
Genmagic
Genmagic és un portal de creació i investigació multimèdia educativa. En aquest web podem trobar diferents activitats, jocs i exercicis orientats especialment per al seu ús a la Pissarra Interactiva. Els exercicis estan classificats per etapes i matèries. Disposa també de generadors d'exercicis per la pissarra i per imprimir. 


Infografies de Consumer Eroski
En aquest web d'Eroski podem trobar nombroses infografies realitzades en flash que mostren diferents processos i fenòmens. Són ideals per il·lustrar a la PDI les explicacions del docent. Estan classificades per temàtiques: medi ambient, salut, tecnologia... També tenim la possibilitat de descarregar-les i usar-les sense necessitat de tenir connexió a Internet.


Educació visual
Als àlbums web de Picasa podem trobar imatges i fotografies útils per emprar-les amb la PDI. Un magnífic exemple és l'àlbum d'Educació Visual, que disposa de moltes carpetes classificades amb centenars d'imatges de qualitat: vocabulari, animals, art, aliments, estacions, mapes... Podem trobar gairebé qualsevol cosa. Aquestes imatges podem descarregar-les al nostre ordinador si tenim un compte de Gmail. Un cop descarregades, podem afegir-les a la galeria d'imatges de què disposa el software de la nostra PDI. 


Fotografies lliures, de domini públic
Una bona font de fotografies per la PDI la podem trobar a Public Domain Photos. Disposa de més de 5000 fotografies i 8000 clipart totalment lliures i gratuïtes. Una altre lloc on podem trobar imatges i sons lliures i gratuïts és el Banc de recursos de l'Institut de Tecnologies Educatives (ITE).


Diccionari visual
En aquest web disposem d'un amplíssim diccionari visual que ens permet localitzar qualsevol imatge que busquem per usar amb la PDI: fotografies, vídeos, animacions, il·lustracions...

MINITUTORIALS SOBRE PDI

Us deixem aquí en dues parts un tutorial sobre PDIs publicat a Educ@conTic (http://www.educacontic.es/), web de referència del Ministeri d'Educació sobre tots aquells temes relacionats amb l'ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació en el món educatiu. Aquest tutorial pot ser útil a tots aquells professors que s'inicien en l'ús d'una Pissarra Digital Interactiva.




COMPARATIVA SMART, HITACHI, MIMIO

Anàlisi comparatiu dels tres models de Pissarres Digitals Interactives de què disposem al nostre institut.

COMPARATIVA PDIs


D'aquestes tres marques, la que més avantatges proporciona per la seva facilitat de maneig és Smart, ja sigui emprant els retoladors de la mateixa pissarra o la mà. Aquesta PDI inclou quatre retoladors de colors diferents i un esborrador, que s'incorporen de forma intuïtiva a l'ús de la pissarra.


Si n'analitzem la precisió, surten guanyant Smart i Hitachi. La Mimio és descalibra massa fàcilment. Encendre un fluorescent o obrir una finestra poden ser suficient per haver de recalibrar. La diferència entre Smart i Hitachi la podem trobar, a favor d'Smart, amb programes que necessiten molta precisió, com els que incorporen eines pel dibuix tècnic.


Pel que fa al software, Smart és molt superior amb el seu Notebook. De totes maneres cal dir que totes permeten l'ús de software aliè, raó per la qual podem emprar Notebook amb Hitachi i amb Mimio.


Els retoladors són tots bastant resistents, encara que, sens dubte, el millor és que no importi que es trenquin i que no necessitin piles per funcionar, com en el cas d'Smart.


Smart destaca també per les seves eines flotants. Les podem utilitzar amb el software propi de la pissarra o quan estem emprant altres programes. Smart incorpora eines de captura molt fàcils de fer servir que permeten, per exemple, copiar i desar tot allò que considerem interessant per les nostres classes (imatges, textos, vídeos...) en una sessió de navegació per Internet.


Quant a resistència, és difícil establir un criteri. No sabem encara com de "dura" és cada pissarra, un factor que, sens dubte, té molta importància. En aquest sentit, un gran avantatge de Mimio davant de qualsevol de les PDI clàssiques és que és portable. La podem dur còmodament "a la butxaca" i crear una PDI allà on vulguem, sobre qualsevol superfície, en cinc minuts.

LA PDI, UNA EINA EDUCATIVA POLIVALENT

Amb aquesta presentació volem explicar què és una Pissarra Digital Interactiva, quins tipus de PDI hi ha, i quines característiques la converteixen en una eina educativa amb moltes possibilitats.

MODELS DIDÀCTICS PER L'AULA AMB PDI

En el següent mapa conceptual proposem una sèrie d'activitats per aules dotades amb PDI, la majoria aplicables a qualsevol assignatura i curs, classificades per tipologies o models didàctics. La varietat d'activitats que podem dur a terme amb una PDI és pràcticament il·limitada. Les que citem a continuació les hem assajades a l'aula per provar-ne l'efectivitat. Hem procurat anar-les documentant a través d'algun tipus de suport audiovisual (us l'adjuntem sempre que és possible) per tal que s'entengui millor cada proposta. No dubteu a participar amb els vostres comentaris, si creieu que falta alguna activitat important o no esteu d'acord amb la manera com estan englobades.

MODELS DIDÀCTICS PER L'AULA AMB PISSARRA DIGITAL

Trobareu a continuació en forma d'article tota la informació continguda al mapa conceptual sobre models didàctics per l'aula amb Pissarra Digital. Alguns de vosaltres ens heu fet saber que l'estructura d'un assaig, més lineal, us ajudaria a entendre les nostres propostes millor que un mapa mental, més discontinu. Esperem que aquest post doni resposta a les vostres peticions. No dubteu a participar amb els vostres comentaris, si creieu que falta alguna activitat important o no esteu d'acord amb la manera com estan englobades.


La varietat d'activitats que podem dur a terme amb una PDI és pràcticament il·limitada. Les que citem a continuació les hem assajades a l'aula per provar-ne l'efectivitat. Hem procurat anar-les documentant a través d'algun tipus de suport audiovisual (us l'adjuntem sempre que és possible) per tal que s'entengui millor cada proposta. La majoria són aplicables a qualsevol assignatura i curs, i per això les hem classificat per models didàctics.

El primer grup s'orienta a reforçar el rol del professor com a motor del desenvolupament de les classes. Es tracta d'activitats que dinamitzen les explicacions del docent, permeten la correcció col·lectiva d'exercicis i faciliten la realització d'avaluacions formatives dels alumnes.


El segon grup situa l'alumne al centre del procés d'ensenyament-aprenentatge. Aquest conjunt d'activitats té com a objectiu que els estudiants presentin i sotmetin a consideració del professor i de la resta del grup els seus treballs, que cerquin i comentin públicament materials d'Internet, i que intervinguin més a classe amb preguntes i observacions.

Hem englobat en un tercer grup activitats que se situen a mig camí entre el primer model, més centrat en el docent, i el segon, on l'alumne és el protagonista. El denominador comú d'aquestes activitats és que es realitzen col·laborativament, "entre tots" (professor + alumnes).

Finalment, el quart grup inclou activitats on la PDI és emprada per comunicar-se per xat o videoconferència amb alumnes d'altres centres, amb experts en un tema o amb altres persones significatives de qualsevol indret del món.


1. LA PDI COM A DINAMITZADORA DE LES EXPLICACIONS DEL PROFESSOR

- El professor explica i fa preguntes a classe amb el recolzament de la PDI.
Amb el suport de la pissarra digital, els docents poden dinamitzar audiovisualment les seves explicacions projectant pàgines web i altres materials digitals o en suport paper (si disposen d'un escàner). Aquests materials (imatges, simulacions, vídeos, notícies, exercicis...) els poden haver elaborat els mateixos professors, poden procedir de plataformes o biblioteques específiques de continguts multimèdia educatius, o poden haver estat seleccionats d'Internet.



- Improvisant a classe.
A través dels cercadors i de la PDI, en qualsevol moment es poden ampliar les informacions sobre qualsevol tema que s'estigui tractant o indagar sobre nous aspectes que sorgeixin espontàniament i atreguin l'interès de la classe. El professor buscarà la informació a Internet durant el desenvolupament de la sessió, la projectarà i serà comentada entre tots.


- Avaluació formativa.
Amb les qüestions dirigides als alumnes sobre els continguts o els recursos que es presentin, els docents poden avaluar alguns coneixements dels nois i noies. El paper dels estudiants serà atendre, prendre notes, contestar les preguntes del professor, formular dubtes...


2. ELS ALUMNES FAN DE PROFESSORS AMB LA PDI

- Els alumnes preparen una seqüència didàctica del currículum de la matèria per explicar-la amb la PDI.
El professor convida un grup d'estudiants a explorar una part determinada de la matèria per tal de preparar una presentació pública amb el suport de la PDI. Caldrà, doncs, que els alumnes puguin accedir abans de l'exposició a materials digitals des d'un ordinador i a d'altres recursos complementaris per preparar la seva ponència, amb l'ajuda del docent si s'escau.
El que presenti cada grup pot servir de repàs per la resta de la classe i pot facilitar la participació dels alumnes que vulguin corregir o afegir alguna cosa. Per tal d'incentivar la participació, el professor pot anunciar que es valoraran les aportacions que enriqueixin el treball dels companys, i el descobriment d'errors de contingut o d'expressió.



- Els alumnes cerquen informació i recursos didàctics a Internet i els presenten i comenten a classe.
Els estudiants, de manera voluntària o preceptiva, busquen a Internet esquemes, vídeos, simulacions, documents multimèdia..., relacionats amb els temes que s'estiguin tractant a classe, i els presenten i expliquen amb la pissarra digital. Els companys i el professor podran intervenir, preguntar, criticar... Tant aquestes aportacions, com les preguntes i objeccions dels companys de classe, seran tingudes en compte a l'avaluació contínua.

- Els estudiants creen materials didàctics i els presenten amb la PDI.
El professor encarrega a diferents grups d'alumnes que elaborin activitats i materials didàctics sobre un tema del currículum amb programes d'autor (Hot Potatoes, JClikc, Edi-Lim...), gestors de presentacions (PowerPoint, Impress, Google Docs....), editors de vídeo (Movie Maker, Adobe Premiere, Pinnacle Studio...), formularis de Google Forms, software de les pissarres digitals interactives, gestors de webquests o programes per elaborar tutorials. Si és necessari, els estudiants podran sol·licitar al professor una reunió de tutorització per rebre assessorament. Finalment, presentaran els productes elaborats als seus companys de classe.Us deixem com a exemple un tutorial creat pel Javier Osma per ajudar els seus companys a aprendre a utilitzar el programa flash, i un vídeo realitzat per l'Àlvaro Herrero i el Javier Orellana per tal d'explicar als seus companys alguns aspectes clau de la Revolució Francesa.


Cliqueu aquí per veure aquest tutorial al bloc on va ser publicat originàriament


Cliqueu aquí per veure aquest vídeo al bloc on va ser publicat originàriament

- Activitats en equip amb Google Docs.
Algunes activitats en equip, sobretot les de més llarga durada (p. ex.: la creació d'un diccionari multimèdia sobre conceptes clau de l'assignatura), es desenvolupen millor si es crea un document compartit emprant Google Docs. En alguns casos hi haurà una clara divisió del treball i cada alumne realitzarà una part de la feina i s'encarregarà de la revisió de la dels altres. En d'altres casos, hi haurà un marc més obert per les aportacions individuals a l'obra col·lectiva. A més dels alumnes implicats, el professor també tindrà permisos d'edició, i podrà deixar els seus comentaris durant el procés. Al final, el treball es revisarà i corregirà públicament a classe amb la PDI.

- Debats amb suport multimèdia.
Dos o més grups d'alumnes reben l'encàrrec de defensar un punt de vista determinat davant d'un tema. Per això cal que es documentin per presentar a la pissarra digital els seus arguments (amb suport multimèdia). Després de les presentacions dels ponents, els estudiants es divideixen en petits grups per debatre el tema durant uns quinze minuts. A continuació, cada grup exposa les seves conclusions, que són recollides per un relator a la pissarra digital. Finalment, a la vista de totes les aportacions, es fa un debat general intentant matisar-les i arribar a punts de consens, si és possible.
Com a exemple us deixem un vídeo on alumnes de 4t del nostre centre debaten sobre el desenvolupament tecnològic contemporani, beneficiós o perjudicial segons el punt de vista. Després del vídeo trobareu dues de les presentacions multimèdia que es van emprar durant el debat.






- Presentació de blocs amb la PDI.
a) Presentació amb la PDI del bloc / portafoli personal dels alumnes.
Des de principis de curs cada estudiant disposa d'un bloc personal que és utilitzat com a quadern de classe i com a portafoli dels treballs encomanats pels docents. Periòdicament el professor convidarà alguns alumnes a presentar i comentar amb la PDI davant de la classe alguns dels articles publicats al seu bloc, i encarregarà a d'altres estudiants que en revisin el contingut i deixin un comentari als autors. El professor també pot anar revisant els blocs i deixant els seus comentaris. Una variant d'aquesta activitat és que cada alumne s'especialitzi en una temàtica diferent de la matèria, i quan algun estudiant trobi quelcom interessant per l'àmbit temàtic d'un company, li ho faci saber mitjançant un comentari al bloc. Regularment els especialistes presentaran alguns dels seus articles a la resta del grup amb la PDI.
Veureu a continuació la presentació d'un article publicat per un grup d'alumnes de 4t d'ESO al seu bloc. Cliqueu aquí per enllaçar amb l'article al bloc d'en Marc Ponce, a partir del qual es feia l'exposició oral.



b) Presentació amb la PDI del bloc d'aula.
Cada dia un o dos alumnes (que reben permisos d'edició) resumeixen els temes tractats a classe al bloc d'aula. Poden incloure esquemes, mapes conceptuals, síntesis, enllaços, imatges... I cada setmana els autors presentaran amb la PDI els seus articles perquè siguin revisats i comentats entre tots. La consulta del bloc d'aula és una magnífica eina per repassar temes al llarg del curs, perquè els alumnes que no han pogut assistir a classe un dia es posin al corrent, i perquè les famílies s'assabentin del que els seus fills aprenen a l'institut. El bloc d'aula també serveix per publicar els millors treballs del grup i perquè el professor escrigui posts proposant activitats que els alumnes hauran de resoldre a través de comentaris que després es revisaran públicament a classe amb la PDI, per exemple comentar o debatre sobre un article científic, una notícia, una imatge, un vídeo...


3. LA PDI COM A FACILITADORA DEL TREBALL COL·LABORATIU A L'AULA

- Correcció col·lectiva d'exercicis a classe.
Amb el suport de la PDI resulta molt àgil la correcció col·lectiva d'exercicis a classe. Els estudiants poden anar presentant i comentant els exercicis realitzats en format digital (document de text, presentació multimèdia o software específic de la PDI) o directament a la llibreta (si es disposa d'un escàner o d'un lector de documents). Tothom pot intervenir exposant els seus dubtes, idees i objeccions. És important incentivar la participació de l'alumnat, per tal d'implicar-lo en la correcció que es fa a la PDI. És, doncs, recomanable tenir en compte per l'avaluació la realització d'observacions enriquidores per la resta de companys.

- Realització d'activitats "entre tots" a classe.
El professor pot projectar activitats interactives des de suports on-line o pendrive (per exemple, activitats Edi-Lim, Flash, JClic, Hot Potatoes o Google Forms), i davant de cada nou exercici pot promoure la discussió sobre els possibles punts de vista divergents entre els alumnes a l'hora de resoldre'l. També pot dividir la classe en grups i demanar a cadascun que busqui una solució, que es verificarà posteriorment quan s'introdueixin les respostes a l'ordinador per projectar-les a la pissarra digital.
Aquí teniu un llibre digital construït amb el software lliure Edi-Lim. N'han realitzat les activitats els alumnes de Ciències Socials de 4t d'ESO del nostre institut.


- Dictats i lectures col·lectives.
Es poden realitzar dictats de manera que els alumnes escriguin per torns a la pissarra digital, o organitzar lectures col·lectives, on cada alumne llegeix un fragment projectat a la PDI o assumeix un personatge. Resulten especialment interessants les activitats relacionades amb la música i amb l'aprenentatge dels idiomes, per l'aprofitament conjunt que es pot fer del so, els textos i les imatges.

- Realització de mapes conceptuals amb la PDI.
El professor pregunta als estudiants sobre els principals aspectes d'un tema, i es va construint entre tots un mapa mental amb els conceptes clau i les seves relacions. A partir d'aquest diàleg, un alumne "relator" que escriu a la PDI va creant un esquema sintètic o mapa conceptual, el qual quedarà a la vista de tothom i després es podrà desar i publicar al bloc d'aula o enviar per correu electrònic.
Trobareu tot seguit dos mapes conceptuals, el primer realitzat pel Javier Orellana a l'àrea de Ciències Socials, i el segon per l'Àlex Calderón a Tecnologia. També us deixem els enllaços als blocs d'ambdós alumnes, on els dos mapes van ser publicats originàriament.


Cliqueu aquí per veure aquest mapa conceptual al bloc on fou publicat originàriament.



- Revisió de la premsa entre tots: l'actualitat entra a classe.
Projectant les notícies de la premsa digital es poden comentar temes d'actualitat relacionats amb l'assignatura, debatre sobre conflictes, jutjar i explicitar valors, considerar la diversitat multicultural... Es poden consultar altres diaris (no sempre coincidents, en altres llengües) i també ampliar conceptes a Internet. Si es disposa d'un escàner o d'un lector de documents, qualsevol retall de premsa pot esdevenir un material didàctic. Una altra opció és que cada dia un o dos alumnes seleccionin una notícia que considerin interessant per tractar a classe, i l'exposin en tres minuts amb el suport de la pissarra interactiva. A partir d'aquesta informació, es pot obrir un debat.


4. VIDEOXAT I VIDEOCONFERÈNCIES A CLASSE
- Els alumnes presenten els seus treballs col·laboratius intercentres amb la PDI i per videoconferència.
Els estudiants, després de realitzar un treball col·laboratiu amb alumnes d'una altra escola (en la nostra llengua o en una llengua estrangera), el qual pot haver exigit buscar una informació determinada, preparar un tema..., el van exposant de manera presencial als seus centres respectius amb transmissió per videoconferència als seus socis. Al final, els nois i noies intercanvien preguntes i comentaris per videoconferència. A un nivell més informal, també podem convidar els nostres alumnes a conversar amb estudiants d'una altra escola a través de videoxat, per exemple fent preguntes relacionades amb l'assignatura, amb l'entorn on està situat el seu centre, amb les seves activitats d'oci...

- Comunicació per videoxat o videoconferència amb experts.
Quan resulti oportú fer-ho en el marc d'una matèria, la PDI facilita la comunicació per videoxat o videoconferència amb experts en una temàtica específica o altres persones significatives de qualsevol indret del món. D'aquesta manera, tota la classe podrà veure i escoltar tot allò que diguem. Fins i tot els pares dels alumnes poden esdevenir "experts" i explicar els seus oficis a tota la classe.